Algemene voorwaarden
Artikel 1 - De opvang
- De opvanglocatie van de gastouder is: van Bosseware 84 in Zwolle, welke is ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang onder: Registratienummer: 659569176;
- Bij eventuele verandering van gastouder en/of locatie moet u dit doorgeven aan de belastingdienst door middel van wijziging Kinderopvangtoeslag.
Artikel 2 - Ingangsdatum
- Deze algemene voorwaarden worden aangegaan voor de tijdsduur welke is vastgesteld in het contract.
- Hier geldt een opzegtermijn van tenminste 1 volle kalendermaand, ingaande op de eerste van elke maand. Wanneer u bijvoorbeeld per 13 september opzegt, betekent dit in de praktijk dat de overeenkomst per 1 november wordt ontbonden.
Artikel 3 - Opvangdagen en tijden
- De dagen en tijden waarop de opvang plaatsvindt zijn vastgesteld in het contract met een minimaal aantal af te nemen uren van 20 uur per week, per kind, per dag van minimaal 10 uren te verdelen over de week. Hierbij worden de contracturen doorbetaald, ongeacht of deze zijn afgenomen.
Artikel 4 - Vergoeding
- De gastouder brengt voor de opvang een nader te bepalen vergoeding in rekening per uur per kind. Dit tarief geldt voor het lopende kalenderjaar. Daarna heeft de gastouder het recht om haar opvangtarief te verhogen. De gastouder stelt de vraagouder minimaal één maand van te voren in kennis van een eventuele verhoging;
- In het opvangtarief zijn fruit, drinken, brood, beleg en tussendoortjes (meestal biologisch) inbegrepen;
- Waar u zelf voor moet zorgdragen zijn de luiers, reservekleding, flesvoeding en, indien nodig, warme maaltijd en/of een speciaal dieet;
Artikel 5 - Permanente veranderingen in opvanguren
- Bij permanente veranderingen van de opvanguren en/of opvangdagen kunnen deze aangepast worden door zowel de vraagouder als de gastouder;
- De vraagouder en/of gastouder worden zo spoedig mogelijk in kennis gesteld van veranderingen. Belangrijke veranderingen worden tijdig via mailcontact duidelijk doorgegeven aan de vraagouder en/of gastouder;
- Bij onvoldoende of geen communicatie is de gastouder niet gehouden aan eerder gemaakte afspraken of overeenkomsten.
Artikel 6 - Vakantie, vrije dagen
- De gastouder en de vraagouder verbinden zich om voorgenomen vakanties en vrije dagen waarbij opvang en verzorging niet geboden kan worden, respectievelijk niet gewenst is, binnen redelijke termijn doch ten minste één maand van te voren schriftelijk aan elkaar te melden;
- Vakanties, feestdagen en vrije dagen van de vraagouder, en andere dagen dat opvang niet gewenst is door vraagouder, buiten de vakanties van de gastouder, dienen doorbetaald te worden.
Artikel 7 - Afwezigheid gastouder
- Gedurende ziekte, absentie of anderszins van de gastouder, heeft de gastouder geen recht op de overeengekomen vergoeding voor de uren dat zij niet in staat is om opvang te bieden, tenzij vraagouder en gastouder in onderling overleg anders zijn overeengekomen.
Artikel 8 - Ziekte
- Bij ziekte van het op te vangen kind, waardoor geen opvang behoeft te worden geboden, stelt de vraagouder de gastouder zo spoedig mogelijk in kennis. Gedurende ziekte blijft de overeengekomen vergoeding verschuldigd.
Artikel 9 - Bemiddeling gastouderbureau
- Het gastouderbureau vervult de kassiersfunctie ten opzichte van de door de gastouder ontvangen vergoeding voor de opvang en verzorging. Dit betekent dat de vraagouder de vergoeding betaald aan het gastouderbureau welke deze vervolgens doorbetaald aan de gastouder;
- Het gastouderbureau wordt ingeschakeld voor bemiddeling en advies bij meningsverschillen tussen de gastouder en vraagouder over de uitleg en/of uitvoering van de overeenkomst;
- Het gastouderbureau bewaakt de kwaliteitseisen die de wet aan de gastouder stelt;
- Het gastouderbureau voert jaarlijks een RI (risico inventarisatie) op de locatie van de gastouder uit.
Artikel 10 - Urenregistratie
- De gastouder registreert de opvanguren per kind via het digitale urenregistratiesysteem van het gastouderbureau;
- Met de start van de opvang wordt aan vraagouder en gastouder een gebruikersnaam en wachtwoord toegekend voor het inloggen op een ‘persoonlijke pagina’ van het gastouderbureau.
Artikel 11 - Betalingstermijn
- Het gastouderbureau factureert aan de vraagouder de verschuldigde vergoeding voor de gastouder conform de geaccordeerde digitale urenregistratie. Deze factuur zal zo spoedig mogelijk na afloop van de betreffende opvangmaand aan de vraagouder per mail worden toegezonden;
- De betalingstermijn wordt aangegeven op de factuur en op de website van het betreffende gastouderbureau.
Artikel 12 - Vaccinatie
- De vraagouder laat bij het kennismakingsgesprek weten of het kind wel, niet, gedeeltelijk of later gevaccineerd is of wordt;
- De vaccinatiekeuze is en blijft de verantwoordelijkheid van de vraagouder.
Artikel 13 - Wering bij ziekte
- Bij symptomen als koorts, braken, diarree, enz. van het op te vangen kind wordt, voordat het kind naar de opvang wordt gebracht, altijd eerst overleg gepleegd met de gastouder;
- De gastouder hanteert als richtlijn de GGD adviezen uit “Gezondheidsrisico’s in een kindercentrum of peuterspeelzaal (0-4 jarigen).;
- In de gastouderopvang zijn de regels qua ziekte sterk afhankelijk van het feit of er hele jonge baby’s of hoogzwangere moeders op dat moment aanwezig zijn. In overleg met de gastouder wordt gekeken of afgeweken kan worden van de door de GGD gestelde richtlijnen. Dit zal per situatie verschillen.
Artikel 14 - Ongevallen
- Bij een ernstig ongeval schakelt de gastouder eerst de meest aangewezen hulpverlener(s) in. Daarna neemt de gastouder zo spoedig mogelijk contact op met de vraagouder;
- De vraagouder heeft de gegevens van huisarts en tandarts evenals een noodnummer ingevuld op het daartoe bestemde formulier ‘belangrijke gegevens vraagouder-gastvraagouder’ en/of het oppasboekje.
Artikel 15 - Calamiteiten
- Bij opvang van 4 of meer op te vangen kinderen is er verplicht een achterwacht in de buurt in geval van calamiteiten. De achterwacht kan binnen 5 minuten aanwezig zijn voor de opvang en verzorging van de aanwezige kinderen en voor het informeren van de vraagouders;
- De vraagouders dienen tijdens de opvanguren altijd telefonisch bereikbaar te zijn voor de gastouder in verband met mogelijke calamiteiten.
Artikel 16 - Privacy
- De gastouder en vraagouder verklaren elkaars privacy te respecteren en in verband hiermee volledige geheimhouding te betrachten ten aanzien van hetgeen hen bij de uitvoering van deze overeenkomst vertrouwelijk ter kennis is gekomen;
- Voor meer informatie, zie “privacyverklaring” op de website.
Artikel 17 - Kwaliteitseisen Wet Kinderopvang
Voor uitoefening van het gastouderschap voldoet de gastouder aan alle kwaliteitseisen die de wet en het GOB aan de opvang en verzorging van de kinderen stelt. De gastouder
- is in bezit van diploma MBO Zorg en Welzijn;
- is in bezit van een certificaat EHBO voor kinderen;
- is op de hoogte van het protocol vermoeden Kindermishandeling en handelt hierna;
- is in bezit van het besluit gemeente Zwolle toewijzing registratie van voorziening gastouderopvang op huidige huisadres;
- is ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK);
- heeft een GGD rapport van de opvanglocatie;
- heeft een VOG (Verklaring van Goed Gedrag). Sinds maart 2018 geldt er een verplichte inschrijving in het Persoonsregister Kinderopvang voor huisgenoten en personen die structureel aanwezig zijn op de opvanglocatie;
- heeft een RI (Risico Inventarisatie) rapport. Jaarlijks uitgevoerd door het gastouderbureau op de locatie van de gastouder;
- heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor de dekking van schade aan derden, speciaal voor het uitoefenen van gastouderschap binnen- en buitenshuis;
- heeft een ongevallenverzekering inzittenden in verband met eventueel autogebruik tijdens opvang;
- heeft een Achterwacht.
Artikel 18 - Wettelijk maximale op te vangen kinderen
- Maximaal 4 kinderen van 0 tot 1 jaar, waarvan maximaal twee kinderen 0 jaar zijn;
- Maximaal 5 kinderen jonger dan 4 jaar;
- Maximaal 6 kinderen van 0 tot 12 jaar (inclusief eigen kinderen).
Artikel 19 - Verantwoordelijkheid
- Bij belangrijke privégebeurtenissen (zoals scheiding, overlijden of ziekte) is het voor het kind van belang dat de gastouder hiervan op de hoogte is zodat zij het kind beter kan ondersteunen.
- Indien het gastkind door iemand anders wordt opgehaald dient de vraagouder dit zo spoedig mogelijk kenbaar te maken aan de gastouder. Er word nooit een kind aan iemand meegegeven zonder dat hier duidelijke afspraken over zijn gemaakt;
- Indien er speelgoed van huis door de vraagouder wordt meegegeven mogen andere kinderen ook met dit speelgoed spelen (uitgezonderd knuffels en spenen). De gastouder is niet verantwoordelijk voor beschadigingen en/of zoekraken van de spullen.
Artikel 20 – Brengen en halen
- Bij het brengen en halen wordt bij de deur afscheid genomen van het kind en wordt het kind bij de deur opgehaald, dit in verband met de rust voor de kinderen die in de opvang aanwezig zijn, met uitzondering van de eerste keer. In geval van bijzonderheden kan hier eventueel van afgeweken worden.
- Er is altijd mogelijkheid tot telefonisch contact wanneer hier behoefte aan is.
Artikel 21 - Beëindigingen met onmiddellijke ingang
- Zowel vraagouder als gastouder dienen zich op grond van redelijkheid en billijkheid te houden aan de gestelde schriftelijke opzegtermijn van één volle kalendermaand, zulks met uitzondering van de hierna te noemen situaties;
- Bij langdurige ziekte van het kind, de vraagouder of gastouder (meer dan zes weken);
- Indien de opvang door de gastouder niet langer wordt uitgevoerd conform de in de Wet Kinderopvang genoemde voorwaarden en gestelde kwaliteits- en deskundigheidseisen;
- Bij stelstelmatig ingebreke blijven van betaling door de vraagouder.
Artikel 22 - Bindende voorwaarden
- Ondertekening van de overeenkomst tussen vraagouder en gastouder met elk Gastouderbureau gaan alle partijen akkoord met de boven genoemde voorwaarden van ‘Tante Rita’s Kinderopvang’, en is derhalve bindend.
De Algemene Voorwaarden zijn ingegaan op 1 januari 2018 en 1 mei 2019. De laatste aanpassingen 6 juni 2024.